wtorek, 29 stycznia 2013

Jak czytać, żeby podnieść IQ dziecka? Interaktywne czytanie na 4 sposoby

Interaktywne czytanie, czyli czytanie angażujące dziecko w tworzenie historii wraz z rodzicem, silnie stymuluje rozwój umysłowy dziecka.  Badania pokazują, że praktyka ta nie tylko poszerza zakres słownictwa, ale także zwiększa iloraz inteligencji dzieci. 

John Protzko z Uniwersytetu w Nowym Jorku podjął się próby odpowiedzenia  na pytanie o sposoby podwyższania inteligencji u dzieci. Z przeprowadzonej przez niego metaanalizy badań wynika, że istnieją trzy sposoby, za którymi przemawiają dowody naukowe: dieta, stymulujące rozwój przedszkole oraz interaktywne czytanie.


Czym jest i jak działa interaktywne czytanie?

Interaktywne czytanie z dziećmi poniżej 4 roku życia jest skuteczną metodą podwyższania ilorazu inteligencji nawet do 6 punktów. Wspólne czytanie na głos, zadawanie pytań i dopowiadanie historii zmieniają zwykłe czytanie w stymulujące doświadczenie społeczne, które umożliwia dynamiczny rozwój różnych funkcji poznawczych dziecka. Seria eksperymentów Grovera Whitehursta wykazała, że interaktywne czytanie jest doskonałą techniką rozwijającą słownictwo, pozwalającą nauczyć się rozróżniania dźwięków jak i drukowanych liter, a także umożliwiającą zapoznanie się z podstawową gramatyką. Dzieci, z którymi rodzice czytali interaktywnie wyprzedzały dzieci z grupy kontrolnej aż o 8,5 miesiąca w teście umiejętności opisywania.

Jak czytać interaktywnie?

Techniki czytania interaktywnego są proste i wydaje się, że część rodziców stosuje je intuicyjnie.
(1)    Zadawaj pytania „Co to jest?” oraz dopytuj dziecko o to, co dzieje się w historii
(2)    Zamiast pytań typu „tak-nie” używaj pytań otwartych. Na przykład zamiast: „O nie! Czy ta żabka ma zamiar skoczyć do wody?” zapytaj lepiej: „O nie! Co ma zamiar zrobić ta żabka?”
(3)    Powtarzaj frazy i słowa używane przez dziecko i rozszerzaj jego odpowiedzi. Na przykład:
Mama: Gdzie jest kotek?
Dziecko: W domku.
Mama: Tak! Kotek jest w maleńkim domku z fioletowymi ścianami. A co jeszcze widzisz?
Dziecko: Budę pieska.
Mama: Piesek ma budę obok domku.
(4)    Nagradzaj słownie wysiłki dziecka;

Badacze sugerują, aby traktować czytanie interaktywne jako tworzenie historii wraz z dzieckiem i pozwalać mu ją prowadzić na swój własny sposób. Dziecko powinno samo wybrać bajkę (nawet jeśli jest to ta sama bajka od tygodnia) i powinniśmy pozwolić mu na swobodne przeskakiwanie stron. Warto także pamiętać, że interaktywnie można czytać nie tylko książki, ale także oglądać filmy i bajki.

3 punkty do zapamiętania:

(1)    Interaktywne czytanie jest sprawdzoną techniką podwyższania poziomu inteligencji u dzieci przed ukończeniem 4 roku życia.
(2)    Zadawanie otwartych pytań, parafrazowanie, dopowiadanie to podstawowe techniki interaktywnego czytania.
(3)    Interaktywnie można także oglądać filmy i bajki!

Protzko, J., Aronson, J. and Blair, C. (2013) How to Make a Young Child Smarter : Evidence From the Database of Raising Intelligence. Perspectives on Psychological Science, 8, 25.
Wersja online artykułu: http://pps.sagepub.com/content/8/1/25

<KG>

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz