Dlaczego tak się dzieje? Przez cały okres
naszej edukacji większą uwagę zwraca się na umiejętności konstruktywnego
rozwiązywania problemów czy myślenia krytycznego aniżeli efektywnego uczenia
się. Poznajemy sposoby i techniki rozwiązywania różnych, często
skomplikowanych, zadań. Uczymy się jak mamy być najlepsi w tym co robimy. Po
drodze pomijamy jednak coś bardzo istotnego. Mianowicie, to w jaki sposób mamy
się uczyć by zminimalizować ilość poświęcanego na to czasu i zmaksymalizować
osiągane rezultaty.
Problem ten został podjęty przez Johna
Dunlosky’ego i współpracowników (2013) w metaanalizie badań na temat oceny
efektywności i rzetelności różnych technik uczenia się. Pod dyskusję zostało poddanych
dziesięć najczęściej używanych metod, czyli: opracowywanie tekstu; wyjaśnianie
z odniesieniem do wcześniej posiadanej wiedzy; streszczanie tekstu; podkreślanie/zakreślanie materiału; mnemotechniki; tworzenie wyobrażeń; ponowne czytanie/powtarzanie; testy samosprawdzające; rozłożenie zadań w czasie; wielomodułowy
harmonogram zadań.
Jak się okazało, najniżej ocenione zostały takie metody jak mnemotechniki, zakreślanie tekstu, tworzenie wyobrażeń, streszczanie
tekstu, czy ponowne czytanie. Z
drugiej strony, testy samosprawdzające i
rozłożenie zadań w czasie okazały się najbardziej
skutecznymi technikami uczenia się. Czyli tymi, które można uznać za efektowne.
Testy samosprawdzające polegają na tworzeniu przez nas indywidualnych
sprawdzianów na podstawie przyswajanego materiału (możemy do nich również
zaliczyć fiszki, czyli małe karteczki z pytaniami i odpowiedziami na
interesujące nas pytania). Rozłożenie zadań jest to ułożenie planu nauki danego
materiału w konkretnym okresie czasu. Czyli rozplanowanie kiedy, jak i czego
będziemy się uczyć.
Możemy opanować i stosować powyższe techniki samodzielnie.
Co więcej, obydwie metody są również ściśle powiązane z osiągnięciami osoby je
stosującej. Dzięki nim zwiększamy szanse na podniesienie naszej efektywności i
odniesienie naukowego sukcesu w niedalekiej przyszłości w dość istotnym stopniu.
Dunlosky, J. Rawson,
K.A., Marsh, E.J., Nathan, M.J. & Willingham, D.T. (2013). Improving
Students’ Learning With Effective Learning Techniques: Promising Directions
From Cognitive and Educational Psychology. Psychological Science in the Public Interest, 14, 4-58.
<
MK >
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz