Już cztero i pół letnie dzieci są w stanie myśleć analitycznie, co jest związane z rozwojem tak zwanych funkcji wykonawczych* (są to na przykład: planowanie, monitorowanie czy kontrola uwagi). Jak pokazały wcześniejsze badania, funkcje wykonawcze są związane z osiągnięciami szkolnymi dzieci, a wyższy poziom tych funkcji na tak wczesnym etapie rozwoju przewiduje ponadprzeciętne wyniki w myśleniu w okresie adolescencji.
Jak trenować funkcje wykonawcze?
Trenowanie funkcji wykonawczych u dzieci możliwe jest
dzięki zastosowaniu odpowiednich ćwiczeń i metod nauczania, oraz przez pracę
nad kontrolowaniem impulsów. Zadania mogą polegać na planowaniu aktywności,
nauce jak zatrzymywać się i myśleć nas kolejnym krokiem lub też angażowanie się
w zabawy w udawanie czy odgrywanie ról.
Myślenie przez analogię
Amerykańskie badaczki, Lindsey E. Richland i Margaret R.
Burchinal, przeprowadziły eksperyment dotyczący rozwoju myślenia przez analogię
(które jest formą złożonego rozumowania). Jak mówią autorki myślenie przez
analogię „jest zdolnością do zauważania związków pomiędzy różnymi rzeczami
czy zdarzeniami, która stanowi fundament myślenia analitycznego i indukcyjnego
i jest ściśle związana z ogólnymi miarami płynnej inteligencji**”. Tego
rodzaju myślenie jest kluczowe w dzisiejszym świecie i umożliwia na przykład
kreatywne rozwiązywanie problemów, tak ważne i cenione na rynku pracy.
Badanie przeprowadzone przez Richland i Burchinal miało
charakter podłużny i objęło swym zasięgiem 1364 dzieci (prawie po równo –
chłopców i dziewczynek), które przechodziły testy w wieku 4,5 roku, w pierwszej
i trzeciej klasie oraz w wieku lat 15. Wśród zastosowanych metod znalazły się
miary: myślenia analitycznego (np. zadanie „Pies dla szczeniaka jest jak kot
dla ____?”), funkcji wykonawczych (np. wyświetlano obrazki przedstawiające
dzień i noc i proszono dzieci o nazywanie obrazków „dnia” nocą i odwrotnie),
wiedzy słownikowej (rozpoznawanie i nazywanie obiektów przedstawionych na
obrazkach), pamięci krótkotrwałej (zapamiętywanie i powtarzanie prostych słów i
fraz) oraz test podtrzymywania uwagi (zdolność dziecka do koncentracji podczas
wykonywania zadania).
Jak pokazały wyniki – istnieje silny związek między
wysokimi wynikami uzyskiwanymi przez dzieci w wieku 4,5 lat w teście
słownikowym oraz w teście monitorowania i kontrolowania reakcji a ich
późniejszą zdolnością do rozwiązywania testów analogii.
Podsumowując, w badaniu wykazano, że „wiedza jest
niezbędna do rozwoju myślenia i zasoby słownictwa dzieci, jak i ich zdolności w
zakresie kontrolowania uwagi przyczyniają się do późniejszego rozwoju myślenia
analitycznego”. Dla rodziców i nauczycieli jest to ważna lekcja na temat
wspierania rozwoju rozumowania od najmłodszych lat przy użyciu zróżnicowanych
zestawów ćwiczeń i zadań.
* Funkcje wykonawcze (ang. executive
functions) – są to konkretne procesy kontroli poznawczej, mające odpowiadać
za najbardziej złożone, świadome i inteligentne reakcje organizmu. Należą do
nich takie procesy jak: przerzutność pomiędzy zadaniami,
procesami, czynnościami; hamowanie niepożądanej reakcji lub
bodźców zakłócających; odświeżanie informacji w zakresie pamięci
roboczej. (źródło: Nęcka, E. Orzechowski, J. Szymura, B. Psychologia
poznawcza)
** Inteligencja płynna - utożsamiana
z wrodzoną inteligencją, inteligencją niewyuczoną, szybkością procesów
umysłowych, czy szybkością i jakością przesyłania impulsów nerwowych w
neuronach (źródło: Wikipedia)
<KG>
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz